tisdag 22 december 2009

Sakar.

Jag saknar att sitta på min älskade cykel, cykeln som består av olika cyklar efter kraschen den där sommaren som resulterade i skrapsår och tårar. Att cykla nedför Råsundavägen i en fladdrande kjol och tunna tygskor, och någon med händerna runt midjan sittandes på pakethållaren. Varma vindar i håret, som kryper in under kjolen. Solen i ögonen och bikinin under kläderna. Eller att vakna i ett tält packat med brudarna och en okänd man, som ingen riktigt vet vart han kommer ifrån. Eller att sitta i den där underbara tältstolen och dricka en pissvarm öl och känna sig mest sliten på hela festivalområdet.

Men mest saknar jag nog att vara vaken på nätterna när mamma ligger och sover, när alla ligger och sover. Dom gångerna jag har klättrat upp på taket för att titta på soluppgången, prick 03.24 så kom den där över taken. Då satt jag där i augusti. Insvept i halsdukar och tröjor på ett fuktigt tak och tittade ut över hela Solna. Över en sovandes stad. Saknar andra årstider.

Inga kommentarer: