onsdag 3 juni 2009

Regnbågshinna

Hjärta; (organ som håller blodet i omlopp)

jag är inte längre angelägen om att hålla
mitt hjärta helt det är
omoraliskt och jag är avskyvärd

sväljer 3 liter luft
med en bitter smak för livet
kryper ihop och drar benen tätt intill

hittills har jag lyckats hålla
horisonten i historien intakt
läser man mellan raderna så
ser man den successiva anpassningen
till den innestående parantesen

Hypotes:
penetrerar den psykiskt
instabila vårdnaden om
mitt liv
det inre nöts våldsamare
än det yttre och
förhastade hypoteser tycks

alltid vara en bättre
slutsats i nuläget.

En återberättelse redovisar
i korthet mina misslyckade
upprepade försök till att
hitta en känsla byggd på
några extra hjärtslag.

Slutsats:
Vad gjorde du för fel?
Jag gav hjärtat för tidigt i historien.

© Linnéa Sjöholm

Inga kommentarer: